HTML

kereszte emlékezet-mentése

mert mindig, mindent elfelejtek

Címkék

2009.12.16. 20:33 kereszte

forraltbor

Címkék: gasztro bor tél forralt bor alkoholista

Ma este forraltbort fogok főzni, mire Zsu hazaér. Gondoltam, mielőtt elfelejtem, leírom ide az én szupertitkos receptemet, amit kikisérleteztem:

Alapnak szükségem van egy vagy több palack valamilyen egyszerűbb borra. Én fehérbor-párti vagyok, ajánlom a cserszegi fűszerest vagy a somlói olaszrizlinget. Hallottam már olyanról is, aki komolyabb desszertborból (mint a szamorodni) készíti, de most ilyet hoztam hozzá. Ezt egy nagyobb edényben, közepes energián elkezdem melegíteni. Lehet hozzá tenni még egy picike vizet, ami úgyis elforr majd belőle - egy literre egészítettem ki.

Közben kikeresem a fűszereket. Ennyi borhoz teszek kettő csillagánizst, egy rúd jobb minőségű fahéjat, néhány csúnya szegfűszeget (rtm: venni kell jót itthonra!), négy-öt egész szegfűborsot, egy nagy vagy két-három kicsi babérlevelet és háromnál nem több zöld kardamomot. Nagyon fontos, hogy egész fűszerekkel dolgozzam, ne őröltekkel és a fekete kardamom nem jó bele (azt tejes ételekhez szoktuk használni). Bátor emberek tegyenek bele tört csilipaprikát, de ne egészet és nagyon keveset - ekkor nem tehető el másnapra a végeredmény, mert nagyon durván csípős lesz ha benne áll a paprika egy éjszakát. Kell hozzá még három evőkanál gyümölcscukor (fruktóz) is, de kostóljuk és úgy adagoljuk csak hozzá. :) Mehet bele még egy rúd vanilia is (nekem most nincs itthon) vagy egy kávéskanál bourbon vanilia-por.

Aszalt gyümölcsöket teszek még bele: néhány szem barack, kevés kaliforniai mazsola mellé. A legjobb az aszalt szilva lenne bele, de majd legközelebbre feltöltöm a készleteket.

Az alap így közepes energián, lefedve szépen felforr. Ekkor visszaveszem 1-es, minimum energiára és néha ránézve főzögetem egy negyed-fél órát. A mazsolák aszott szőlőszemekké duzzadnak közben.

Próbáltam narancsot, citromot beleszeletelni, de a narancs héjjától kesernyés lett. A fél citromtól pedig brutál savanyú. Ez még finomításra szorul, tegyetek bele izlés szerint.

A végén jó, ha van még egy ugyanilyen borunk, amivel esetleg higíthatjuk. (ha túlzottan fűszeresnek találnánk). Advanced szintel lévők esetleg erősíthetik valamilyen pálinkával vagy bacardi rummal. De ez utóbbi komoly következményekkel járhat.

Ennyi mennyiség két-három embernek pont elég.

 

Közhely, de sajnos szomorú tény, hogy igazán jó forraltbort otthon vagy vendégségben tud inni az egyszeri alkoholista - utcán, szórakozóhelyen szar kannás alapanyagokból, túl sok répacukor hozzáadásával készült majd felpálinkázott cuccot kaptam csak idén, vagy ami még kétségbeejtőbb az a szirpból vízzel főzött vendéglátóipari merénylet (ne nevess, a bécsi karácsonyi vásárban is ilyet ittunk).

Legyetek jók, fogyasszatok mértékkel.

Update0: Ahogy Katica24 javasolta isteni finom beleszelni néhány almát (én a birsre esküszöm, ha még maradt a kamrában)

Update1: időközben kipróbáltam néhány vörösborral és takler szekszárdi bikavérből (2006) isteni főzet lett! Ideális felhasználása az innen-onnan összeszedett (repibe kapott) de nem anyira igéretes vörösboroknak, melyek önnön magukban nehezen fogynának el nálam.

Update2: amennyiben ráérünk és igazán finomat szeretnénk a szobameleg bort kezdjük el minimum energián (1-es) melegíteni. Minden másban eljárhatunk a fentiek szerint. Ekkor a bor nem fog felforrni de 1-2 óra múlva lelkesen kavarok és aromatizálódik. (akár egész este-éjjel készülődhet a fogyasztáshoz). Köszönet Angelday és eFI uraknak a tanácsért.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kereszte.blog.hu/api/trackback/id/tr961603034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

angelday 2009.12.16. 21:55:49

eFi azt mondja, hogy nem szabad felforralni, mert kimegy belőle a

SZESZ.

eFi · http://fns.csokolade.hu 2009.12.16. 22:02:41

Bizony! Forrón kell tartani, de felforralni semmiképp nem szabad.

Rossz bort nem szabad használni a forralt borhoz sem (a meleg csak előhozza a ramaty ízt), illetve a nagyon aromás borokért is kár - az erős fűszerezés úgyis elnyomja a finom aromákat.

Amit én csinálok általában:
Aszalt gyümölcsként jót tesz az alma és a körte is, de egy kis enyhe ízű befőtt sem árt meg neki.
Citromból csak egy karikányit teszek bele, attól pikáns lesz.
Drága TibiSzakács barátom mindig meggyújtotta a babérlevelet - én is meggyújtom és a borban oltom el. Ezzel vigyázni kell, mert előbújik tőle a markáns babéríz és illat, csak annak javallott, aki azt szereti.
Jó a chili is bele, még eltevősen is, csak mielőtt ott hagyodd pecáld ki belőle (én egy cérnára kötve lógatom be a lábosba és akkor nem kell keresgélni).
Egy darabka vanília sem árt bele, bár abból elég egy egész kicsi (és ezt sem helyettesíti a zacskózott etil-vanillin, amit vaníliás cukor néven kapsz).

kereszte 2009.12.16. 23:06:59

a múlt héten a kamrában illatosításra tartott birsalmák közül az egyik romlásnak indult szép részeit főztem bele. kellett neki egy kis idő, amíg ázkálódott, de finom lett nagyon. a szétfőzéssel egyetértek, fedőt is teszünk rá okosan. :)
a babérleveles javallatot kipróbálom, nem csak itt hanem levesnél is - köszönöm.

eFi · http://fns.csokolade.hu 2009.12.17. 10:07:14

Az égett babérlevél a vadakkal a leghálásabb. Ha szereted a vadpörköltet, abba még egy kávéskanál méz is jót tesz.
süti beállítások módosítása